Kolébky ano či ne?

01.06.2015 10:54

 

Chcete vázat miminko do šátku a na internetu na Vás vyskakují informace, že kolébky ne, jsou nezdravé. Vertikál je lepší, zdravější, dokonce více odpovídá reflexnímu vybavení novorozence pro nošení a kojení. Ale přesto vnímáte, že vertikál prostě ne.  Jistější se cítíte s miminkem v kolébce. Tak že raději nenosit vůbec ... ?

Zavrhováním jednoho ze základních úvazů pro novorozence bereme možnost nosit mnoha miminkům, aniž bychom si to uvědomili. Myslím, že ten, kdo chce maminkám být dobrým rádcem a průvodcem v kterékoli oblasti, musí respektovat zejména potřeby, přání a nastavení maminky. Protože intuitivní nastavení každého z nás může být trochu jiné a každý vnímá věci, situace a přístupy jinak. Zejména v oblasti šátkování si musíme uvědomit, že pokud maminka není plně spřízněna s daným přístupem, třeba s vertikálem, miminko to vnímá a brání se.  ,,Nechci tam, kam vnímá moje maminka, že mi hrozí nebezpečí."

Proč se tedy poslední dobou zbrkle  zavrhují kolébky?  Já bych kolébky propagovala nadále, návody, informace, ať si může maminka vybrat na základě svého mínění a vědomí. Konec konců česká pediatrická společnost ve svém vyjádření doporučuje právě kolébky, a to do tří měsíců dítěte. 

Také jsem se nějaký čas začala odklánět do kolébek v důsledku informací, které se šíří o kolébkách po internetu. Ač se považuji za odborníka s letitou praxí, veřejné mínění převálcovalo můj úsudek, instinkt. Co to pak může udělat s leckterou maminkou v těhotenství a po porodu? Na kurzu šátkování s těhulkami, s maminkami s miminkem, které chtěly právě kolébku, jsem si však v konfrontaci s realitou jedinečnosti každého z nás, že na místo dogmat, které se šíří po internetu,   bych měla především vnímat a respektovat přání a potřeby maminky, která ke mě s důvěrou přichází. 

Na kurz dorazila maminka s vědomím, že uváže miminko do kolébky. Miminko bylo dost plačtivé.  Byla vnitřně přesvědčena, že kolébka oběma bude vyhovovat nejlépe. Mamku jsem za pomoci ostatních ,,jemně"  přesvědčila, aby vázala vertikál, který dle našich zkušeností skýtá větší pocit bezpečí a
miminka jsou v něm spokojenější. Uprostřed vázání se zarazila, miminko plakalo. ,,My jsme zvyklí na kolébku" Uvědomila jsem si svou chybu a začala jsem vnímat maminku a respektovat její intuici a její vnímání vzájemného vztahu a potřeb miminka. Miminko nakonec spočinulo u mamky na hrudi v kolébce. Oba moc spokojení.

Další mamča byla tak vyděšená z vertikálu, že to miminko cítilo, bylo k neutišení, pod tíhou informací, kterým jsem podlehla jsem aktivně mamce nenabídla
kolébku, kde je miminko v poloze, ve které se ,,nebortí páteř" jak mají mamky často zafixováno. Mamka nenosí.  Také přednáška na týdnu respektu k porodu mě otevřela oči, kdy mamky vyžadovaly ukázat kolébku, že zavrhnout kolébky není chytré, mamky je vnímají jako dobré a mají často pocit, že do vertikálu prostě ne. Já tam šla s představou, vertikál, nic jiného. Když už se to tak propaguje. Ale jako poradce není mou úlohou přesvědčovat maminky, aby byly v souladu s míněním veřejnosti, ale akceptovat jejich přání a nastavení s příslušným poradenstvím.

Kolébky nejsou špatné, nejsou nezdravé, pokud se dobře uváží, což platí i u vertikálu.  Zeptáte se rehabilitační a jedna zavrhne vertikál, druhá kolébku. Stále je vše věcí názoru nepodloženého letitými průzkumy. Názor jednotlivce vnímejme v kontextu s tím, co dělá, co je, jaké má zkušenosti a jak je prezentuje. Uvědomme si, že mnoho informací nám schází, radí nám cizí lidé a my bereme jejich rady za pernou minci. Když si vyselektujete nabízenou informaci
,,kolébka ne"  ,,vertikál ne", můžete vnímat, jak si kolébka stojí u Vás a hledat zprávy, které potvrzují Vaši intuici, Vaše mínění.  Můžete kriticky vnímat i negativa. Je dobré si zjišťovat informace ihned, jak se rozhodnete pro nošení, v těhotenství. Tehdy ještě na náš rozum neútočí hormon lásky Oxytocin a trochu více nám to myslí. (také jsem byla dvakrát těhulka a rodička, tak vím o čem mluvím).  V kolébkách se nosí deset let minimálně v Čechách a ve světě ještě déle a žádné miminko zatím nedošlo k újmě na zdraví. Proto když Vám je kolébka sympatická, nebojte se ji naučit vázat.

Zpět

 

 

© 2009 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode